Skip to main content

Varasemad kokkupuuted

Esimeseks Eesti alalt leitud islami religioosseks tekstiks võib pidada 8.–10. sajandist pärinevatele araabia müntidele vermitud koraani teksti. Dirhemi esikülje keskel asetsevad read moodustavad teksti:

«Pole Jumalat peale Ainujumala, Ta on ainus, pole tal kaaslast.»

Mündi tagaküljel on tekst:

«Muhammad on Jumala saadik.»

Eesti alalt leitud 8.–10. sajandi mündid ongi peamiselt araabia päritolu. Alles 10. sajandi lõpust pärinevates leidudes hakkavad esinema Lääne-Euroopa rahad, mis mõne aastakümnega (u 1020. aastaks) araabia mündid kasutusest välja tõrjuvad. Eesti alalt on kokku leitud tuhandeid araabia münte, kindlaid andmeid on umbes 5000 mündi kohta. Araabia mündid viitavad idapoolsetele kaubandussidemetele. Ei tea, kas keegi maarahvast oskas aimata, mida need veidrad kirjad õhukestel hõbeliistakutel tähendada võisid?

Küllap oli keskaja pikkade sajandite jooksul Eestit külastanud rändurite hulgas ka moslemeid, ehk jäi mõni neist siia ka pikemaks peatuma – andmed selle kohta puuduvad. Tõsisem kokkupuude islamiga toimus Eestil Liivi sõja (1558–1583) päevil.

16. sajandi keskel toimus Vene tsaaririigi plahvatuslik laienemine ja üks selle esimesi ohvreid oli Kaasani khaaniriik, mille Venemaa alistas veristes lahingutes 1552. aastal. Neli aastat hiljem, 1556 vallutati ka Astrahani khaaniriik.

Ivan IV alustatud sõjas, mille eesmärk oli Vana-Liivimaa alistamine, sunniti osalema ka äsja vallutatud Kaasani ja Astrahani khaaniriikide elanikke, sealhulgas tatarlastest ülikuid koos oma väeosadega.

Vabanemaks alandavast alluvussuhtest Ivan IV-le, tulid paljud tatarlased sõja käigus rootslaste poole üle ning osa neist jäi Eestisse elama. Näiteks Tallinna teise piiramise ajal, 1577. aastal tuli linna kaitsjate poole üle tatari bo­jaar Bulaat Murssov koos oma seitsme teenijaga.

Hilisemast perioodist on teated moslemitest Eestis väga napid ja juhuslikud. Nii leidub näiteks Tallinna Linnaarhiivis Johann Christoff von Zedlitzi kiri 16. märtsist 1688, milles ta palub Tallinna raadi osalema türgi poisi ristimisel sama aasta 25. märtsil Oleviste kirikus. Zedlitz oli türklase vangi võtnud Budapesti piiramisel.

Esimene suurem islami kogukond tekkis Eestis pärast Eesti- ja Liivimaa liitmist Vene tsaaririigi koosseisu 1721. aastal. Tollases Vene sõjaväes oli islamiusulisi tatarlasi ning püsivam islami kogukond tekkiski sõjaväeteenistusest vabanenud tatarlastest, kes jäid Eestisse elama.

Autor: Toomas Abiline